ETT LYSANDE NAMN

REDAKTIONEN Helena Fagertun och Viktor Johansson

KONTAKT red@ettlysandenamn.se

ANSVARIG UTGIVARE Helena Fagertun



Ur Blå Hallen

(...)

Nervernas ögon i denna ström; ett fuskpalats för de hastigt och långsamt

döende

i dess iver att ständigt och återkommande dö en död i ljuset.

Palatsets interiöra nekroser när rösterna plötsligt studsar vid varandra,

en plats

uppfanns så, och ekona löper i paralleller innan de försvinner ut.

Södra Förstadsgatans myller, drucket i sin egen apati, pressad ur

maskinen

dikterad för de blinda som en berättelse från förr; hur ljusen brann

och skonade det sökande ögat. Vattenspelens stigningar och höjningarnas

Tivoli

dolt här ute i en kallare årstid, gatorna sjuka av olja, bensin, några

gamla rånare vars hud bestrukits med så mycket koppar, deras blod

rött som brons

att spänningen i luftrummet ovanför tycks sjunka ner över dem och

oss som efter en olycka. Att de hela tiden vistas där, rykande om

munnarna

och brunnslocken, ventilerna, med kläderna sydda av rullad smuts.

Nattflyna dras till ljuset, sprunget ur den krossade kristallen, de kommer

tidigt

och stannar sent. Deras dagar är våra nätter. Salarna är små, men upplevs

större, där drömmens febrar slagit sig ned, tagit fram ett askfat; två, en skål

för spott

och en för kärnor. Tipsrader, snorpapper, snusdosor, bär. Skott ur en

vindruvsranka, halstabletter, ciggpaket, kaffekoppar i plast och småmynt,

skarp ammunition

i fickorna på läderjackorna, halvöppna över fettvävnadernas Tajmahaler; en

sådan vidunderlig scen av spunnet äckel i hallarna där varje smutsig por

projiceras

ur kristallen och slungas rymder ut, nätter bort. Det faktum att den äger

rum, gör existensen bitter. I svep når kropparna Sankt Jörgen och nattklubben

med Pianisten

rånad av kvinnorna som går dit för att råna Pianisten, och för öppettiderna,

ett rödvitt zebratema över väggar och fåtöljer; de ensamma vita männen

om nätterna,

med fettfläckar på sedlarna, som slickar sig om munnarna, vars enda tanke

är att få föra in ett finger i vadden, dra ut lite av stoffet, och se möblerna

sjunkande

över det heltäckningsmättade golvet. Nätter att försöka tillämpa överseende,

men vi går med ficklamporna släckta, passerar de få fönster som ännu lyser

övertygade

om våra olyckors omedelbara överföringar från en bättre stad.

Jag kommer in i den drömska prisman, utifrån ett svart hål med en

fattigdom

ett tillträde en skulle kunna härleda till någonting jag bett om, ångrat,

alltför fäst vid den inverterade topografi som kroppen utgör. Första kvällen

slås jag

av det i så hög grad filmiska som utspelar sig framför mig, när arbetarklassens

absoluta tillkortakommanden sköljer över min andliga borgerlighet. Det är den

spillda kalken

över svepningen, alltså ett blod som vill in och inte ut, i en värld så främmande

full av avsmak, manifesterat som röta i metallen; ett omöjligt, en insikt att själva

realpresensen

verkligen äger rum, men att de festar på demonen. Jag riktar litanian inåt, mot

mig själv, sänder mina strålar i böjar, drar ned sfärerna från ljusen och låter reflektera

Kyrie eleison

Det långsamma, fallande glaset, de krossade bilderna, sprayade galaxer.

(...)

David Stenbeck |
Höger öga snett / gör om
Vänster öga snett / men rätt
Högre än förr, och sakligare
Minns mig som drömd
i plasman
Vägen genom vetefält
Strömmad över nätterna
Här är ett ansikte. Byt.
Ett ansikte. Byt.
Sladdarna sticker ut
ur skjortärmen.
Det skärmvita ansiktet i streck och cirklar.

Omstartar för ofta. För få ingångar.

Tillbaka till kartan